home sweet home - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Katina, Marleen en Zahra - WaarBenJij.nu home sweet home - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Katina, Marleen en Zahra - WaarBenJij.nu

home sweet home

Door: marleen en marijke

Blijf op de hoogte en volg Katina, Marleen en Zahra

27 Februari 2011 | Nederland, Lelystad

Na een paar dagen te hebben uitgerust van ons jungle avontuur waren we klaar voor een nieuwe trip. Dit keer met z'n allen naar Matapika. Hier komen de schildpadden jaarlijks hun eieren leggen in het midden van de nacht. Dat wilden we wel eens zien.
Eerst Nieuw-amsterdam aangedaan, ooit een fort en gevangenis geweest, nu museum. Daarna door de swamp (moeras) naar het strand van Matapika. Waar we in een huisje aan zee sliepen. Geen luxe maar wel te doen. Beetje jammer van de muskieten die ons lek hebben geprikt. Eerst een tukkie doen en dan om 2 uur 's nachts het strand op, op zoek naar de schildpadden. Helaas zaten we in het begin van het seizoen en hebben dus maar 1 schildpad gezien. Nu ja het had ook niets kunnen zijn. Toch een bijzondere ervaring.
Omdat Kareem het meeste van de tijd met opa, met de taxi in paramaribo rondscheurt, hadden we besloten om zijn fiets terug te brengen. Dit wel aan het eind van een zware winkeldag. Dus bepakt en bezakt naar de fietsenverhuur. Daar aangekomen begon er wat water uit de lucht te vallen. Dit werd alleen meer en meer, zo erg dat we uiteindelijk met z'n allen de taxi zijn ingedoken en de fietsen daar hebben achter gelaten. Maar goed ook, want eenmaal in de taxi, waren de sluisen pas echt goed open. De straten stonden helemaal blank, gigantische plassen en geen weg meer te zien. Thuis aangekomen was de badkamer al volgelopen en dat was de start van een waterballet. Doordat de afvoer niet goed was stroomde de heleboel over en hebben we met emmers heen en weer moet rennen om het water een beetje in bedwang te houden. Ook dit was weer een bijzondere ervaring :-)
Die avond was het oorlog in de hemel, donder, bliksem en vooral heul veel regen. Maar de volgende dag was het dan ook helemaal opgeklaard en was het de rest van de week heerlijk weer.

We hadden voor een dag onze vaste taxidriver ingehuurd, om ons naar verschillende plaatsen te rijden. Eerst het museum Nieuw amsterdam afgerond, deze hadden we eerder die week deels bezocht, daarna het huis van "opa" koesoe bezocht om vervolgens door te rijden naar Rasmina. (vriendin van een tante van ons). Zij had heerlijk voor ons gekookt, roti, kip, groente, bami, noem maar op. Het buikje rond dus. Vanaf hier naar marienburg een oude plantage waar ons (ilse & marleen) opa nog gewerkt heeft. En nog even Frederiksdorp aangedaan, ook een oude plantage, waar de huizen erg mooi gerestaureerd zijn. Daarna moe en voldaan naar huis.

Woensdag het laatste shop dagje, de allerlaatste spulletjes kopen en dan echt niet meer hoor. Dit omdat de volgende dag we met z'n allen naar Brownsberg gaan en vrijdag een nationale feestdag is en dus alles dicht is.
Alsof zo'n shopdag niet genoeg geloop is, Brownsberg was "net" iets meer. Hoewel de rit in het busje ernaar toe ook al een hele belevenis was. Zo'n bauxiet weg is nou niet zo comfortabel. pff wat een kuilen in die weg zeg. Eenmaal op de berg aangekomen moet je toch wel een eindje lopen om de watervallen te zien. Niet alleen lopen maar ook klimmen en dalen. Best heftig dus en een hele opgave voor sommige. Maar iedereen heeft het gehaald en kon van de Ireneval genieten.

tja en dan is het alweer voorbij, nu alweer thuis en genieten van het laatste dagje vakantie.

Hopelijk hebben jullie kunnen genieten van onze belevenissen, bedankt voor alle lieve berichtjes.

dikke kus, Marleen, Marijke, Ilse, Kareem, Rieneke en "opa" Koesoe

• 28 Februari 2011 - 07:54

Dietje:

Jaja wat een verhalen hebben jullie weer geschreven, heb genoten. Heb Marijke al algesproken, dus ben helemaal op de hoogte van alles hahaha. Als ik t zo lees wil ik ook heel gauw weer naar Suriname toe :-) Ach wie weet volgend jaar.

Ben blij dat jullie weer heelhuids terug zijn!

Kussie
    Dietje

• 28 Februari 2011 - 07:57

Rikste:

Beste Marijke en Marleen ende rest,

Wat jammer dat het alweer voorbij is ik heb weer genoten van allee verhalen en hoop zeer binnenkort alle foto's te mogen bekijken..
    Ik ben benieuwd wat jullie volgende trip zal zijn???? Welkom thuis in dit zeer natte kikkerland.

Groetjes,
    Rikste